|
|
|
Monika
Gora
Örnsköldsviks museum och konsthall, till 3 sep.
© Monika
Gora - skuptur i Näs, ingående i Nätterlunds donation
Det
möjligen mest förbryllande konstverket i Nätterlunds donation
har gjorts av konstnären och landskapsarkitekten Monika Gora. Det
föreställer två långsträckta bryggor i betong
som skjuter ut över en grässlänt vid Drömmesjön
i Näs, Sidensjö. Det är svårt att se dem som arkitektritade
bryggor därför att sådana brukar leda ut i vattnet, och
lika svårt är det att se det som en vanlig konstnärlig
utomhusskulptur då den har alltför mycket av nyttofunktionen
brygga vilka brukar leda ut i vattnet. Så vad är det, är
det bryggor som fastnat på vägen ut och förvandlats till
konst? Uppifrån ser det ut som två pirer vilka svävar
ut i ett överväldigande naturskönt hav av landskap. Underifrån
liknar de trampoliner för luftsprång, eller djärva kommandobryggor
på ett stridsfartyg.
Från
utställningen på Örnsköldsviks museum
Denna tillskruvande
dubbelhet är typisk för Monika Gora. På Örnsköldsviks
museum visas nu en nära nog komplett översikt över hennes
verksamhet, enkelt och överskådligt med hjälp av en lång
rad fotografier i små lådor långs väggarna. Med
arkitektens känsla för luftrummet och den yttre miljöns
tekniska krav och förutsättningar tillsammans med konstnärens
känsla för den estetiska formens frihet, lyckas hon skapa en
komplex frizon i mellanrummet mellan arkitektur och konst. Men det är
den konstnärliga idén mer än den nyttobetonat arkitektoniska
som är avgörande för hennes arbete. Med ofta polemiska
installationer och arrangemang försöker hon vidga medvetandet
om de schabloner och det vaneseende som i regel formar vår offentliga
miljö. Hon blev känd för en större publik när
hon tillsammans med Gunilla Bandolin byggde ett hus fyllt med grovsopor
mitt på Stortorget i Falkenberg 1997. Avsikten var att föra
de slängda soporna från stadens baksida till dess framsida.
Men skulpturen sattas i brand innan den var färdig efter en intensiv
debatt om makten över det offentliga rummet, vilket gav rubrik i
Aftonbladet: ”Folket jublade när konstverket brändes ner.”
I vårt län finns också ett par andra utomhusverk av Monika
Gora, mera lågmälda men för den skull inte mindre dubbelbottnade.
Det är de ovanligt utformade busskurerna vid hållplatserna
i Gallsäter och Utansjö, femhörniga och robust byggda på
ett gammalt traditionsenligt sätt i timmermaterial. Det ingick i
ett projekt av Vägverket att lägga mera kvalitet på utformningen
av miljön längs vägarna. Senast har hon fått stor
uppmärksamhet för en glasbubbla, ett uterum i plexiglas nära
Turning Torso i Malmö. Där ligger ett nybyggt seniorboende i
en hästskoform öppen ut mot havets isande vindar. Bubblan ligger
i uterummets passage mot havet, som skydd mot det och inuti är klimatet
växthuslikt med magnoliaträd, grönska och rinnande vatten.
”Det jag egentligen sysslar med är platser”, säger
hon i en intervju i Upsala Nya Tidning. ”Spännande platser
som man kan utforska, på ett lekfullt sätt. Och då måste
man befinna sig där, mitt i, för att förstå det "rummet".
Det är viktigt att platsen kan ge den som rör sig där någonting,
något oförutsägbart, något mångbottnat. Vi
saknar det i dagens samhälle. Allt är så tekniskt precist
och ändamålsenligt.”
Samtidigt kan man inte komma ifrån att just teknisk precision och
ändamålsenlighet är något som utmärker Monika
Gora. Men aldrig som självändamål, det används just
för att ännu mera uppnå och förstärka det mångtydiga
och förbryllande i ”platsens” innehåll. Som i bryggorna
vid Drömmesjön.
Text och foto: Jan K Persson
|
|
|